Over Stichting Wiesje

De Stichting Wiesje is een initiatief van de bekende Surinaamse actrice Gerda Havertong. Zij zet zich in om middelen bij elkaar te brengen, kennis over te dragen en voorzieningen te realiseren voor mensen met dementie in Suriname.

Doordat haar moeder ‘Wiesje’ Havertong-Nooitmeer op in 1999 op 72-jarige leeftijd overleed aan dementie, heeft Gerda dit initiatief opgepakt. Ze heeft met eigen ogen gezien dat de zorg voor demente ouderen zeer ontoereikend is in Suriname.

In 2003 is in Suriname een kenniscentrum opgericht waar mensen informatie kunnen krijgen over wat dementie is en hoe hier mee om te gaan. In 2005 is onze dagopvang geopend, waar dagelijks 15 mensen worden opgevangen voor begeleiding en sociale activiteiten. Daarna is er hard gewerkt om een of meer woonvoorzieningen te realiseren waar mensen met dementie kunnen wonen en waar 24/7 professionele zorg beschikbaar is. In 2015 is dat deels gelukt met de opening van een woonzorgvoorziening voor demente ouderen. In dat jaar is er in Paramaribo ook een symposium georganiseerd.

De reis naar Suriname van het bestuur en gasten vanuit Nederland is georganiseerd door de Stichting VNS. Daarvoor al was het bestuur van VNS altijd te gast bij charity-bijeenkomsten van Wiesje in Nederland. Al met al was de reis naar Suriname een waardig slotakkoord van jarenlange band tussen Wiesje en VNS.

Het Bestuur van VNS