Historica/Srefidensie Tour 2024

Reisprogramma van dag tot dag

VNS – SurNed Historica/Srefidensi Tour 2024

Dag 1: woensdag 20 november 2024

Eco resort
Hotel VNS -reis

We vertrekken vanaf Schiphol naar Suriname. De vlucht duurt ca 9 uur. In Suriname is het vijf uur vroeger. Na aankomst op de luchthaven J.A. Pengel te Zanderij brengt de bus ons naar het hotel in Paramaribo. Gezamenlijke maaltijd.

Dag 2: donderdag 21 november 2024

Na het ontbijt nemen we het programma voor de komende dagen door.

De bus brengt ons naar het kantoor van ‘Stichting Gebouwd Erfgoed Suriname’, t/o Fort Zeelandia, waar we een korte uiteenzetting krijgen over de stadsvernieuwingsplannen in Paramaribo. Dan volgt een Paramaribo City Tour met Cynthia McLeod. We bezoeken enkele stadsvernieuwingsprojecten en restauraties in Paramaribo en nemen een kijkje op de Centrale Markt, met een overvloed van tropische vruchten en groenten. Lunch in de binnenstad. Daarna brengen we een bezoek aan Het Nationaal Archief van Suriname a/d Jagernath Lachmonstraat, een belangrijk kenniscentrum over Surinaams erfgoed.

Omstreeks 15:00 uur zijn we terug bij het hotel. De rest van de middag is ter vrije besteding.

Dag 3: vrijdag 22 november 2024

Vandaag bezoeken we het district Commewijne, met zijn geschiedenis van plantages en typische architectuur. De bus brengt ons eerst naar Leonsberg, waar we op de boot stappen naar Frederiksdorp, aan de overkant van de Commewijnerivier. Daar waar de Commewijnerivier uitmondt in de Suriname rivier zijn vaak dolfijnen te zien. In het gerestaureerde plantagedorp Fredriksdorp gebruiken we de lunch en bezoeken we het kleine museum.

Daarna steken we over naar Mariënburg, waar de bus op ons wacht. Na een kort bezoek aan de overblijfselen van de suikerrietfabriek, rijden we naar Sukh Dhaam in het dorpje Alkmaar, een kindertehuis dat mede door Stichting VNS wordt ondersteund.

Aan het eind van de middag gaan we richting Hotel Peperpot, een prachtig gerestaureerd en tot hotel verbouwd plantagehuis.

Dag 4: zaterdag 23 november 2024

Sinds september 2023 staat Jodensavanne op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Reden genoeg om daar een kijkje te nemen. We vertrekken per bus van Peperpot, steken de Jules Wijdenbosch brug over, ook wel ‘Bosjebrug’ genoemd, die een prachtig uitzicht biedt over de stad. Via de Martin Luther kingweg (de ‘highway’) bereiken we Powaka en Carolina. Aan de overkant van de Suriname rivier, aan de Casiporakreek, ligt Jodensavanne, de voormalige landbouwkolonie van Safardische Joden met hun slaven. Op de tekening boven uit 1830 nog in bloei. Nu in verval.

Historica/Srefidensie reis VNS

Lunch in Domburg, daarna terug naar Hotel Peperpot

Dag 5: zondag 24 november 2024

Na het ontbijt arriveren we om ongeveer 11:00 uur bij Fort Zeelandia voor een excursie op deze historische plek.

Fort Zeelandia Paramaribo

Daarna lunch bij ‘t Vat. De rest van de dag is ter vrije besteding.

Dag 6: maandag, 25 november 2024

Vandaag is het Onafhankelijkheidsdag, oftewel ‘Srefidensi. Er zijn festiviteiten en herdenkingen, in de Palmentuin manifesteren de oorspronkelijke bewoners van Suriname, de inheemsen zich met optredens, een markt en demonstraties van indiaanse lichaamstekeningen.

Dag 7: dinsdag, 26 november 2024

Na het ontbijt stappen we in de bus voor een tweedaags verblijf in Nickerie.

Coronie Suriname

Het is een lange reis, dus we vertrekken op tijd. Na een korte stop in Groningen, de hoofdplaats van het district Saramacca met voornamelijk ‘kleinlandbouw’, rijden we via het kleinste district Coronie, (bekend als het kokosdistrict), door naar het rijstdistrict Nickerie. Ook hier waren vroeger plantages, maar intussen is het rijstbouw van grootgrondbezitters en kleinere rijstboeren. De grote inpoldering van Nickerie vond plaats in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Na de lunch in hoofdplaats Nieuw Nickerie nemen we een kijkje bij de Zeedijk, een nog steeds drukke illegale oversteekplaats naar Guyana, die wordt gedoogd door zowel de Surinaamse als Guyanese autoriteiten. Op de Zeedijk is ook een Hindu-tempel, met een uitgebreide beeldencollectie. Overnachting in Residence Inn, Nw Nickerie.

Hotel Residence Nickerie Suriname

Dag 8: woensdag, 27 november 2024

Na het ontbijt is het alweer tijd om terug te keren naar Paramaribo. Onderweg stoppen we even in Wageningen, ooit het beginpunt van de inpoldering en de bloei van de Surinaamse rijstproductie, maar door wisselvalligheden en economisch wanbeheer sterk verpauperd. In het Nederlandse Wageningen kennen we Hotel De Wereld, in het Nickeriaanse Wageningen staat de Surinaamse variant met dezelfde naam.

Dag 9: donderdag, 28 november 2024

Houten kathedraal Paramaribo

Suriname kent vele bevolkingsgroepen en derhalve veel verschillende culturen en godsdiensten. Die variatie tekent ook de geschiedenis van het land. Vandaag nemen wij een kijkje in verschillende kerkgebouwen in Paramaribo, o.a. de monumentale houten kathedraal aan de Henck Arronstraat, de Nederlands Hervormde kerk op het Kerkplein, de Synagoge Neve Shalom

Synagoge Paramaribo

aan de Keizerstraat, met pal daarnaast de grote Ahmadiyya Moskee. De Arya Dewaker Hindu tempel aan de Johan Adolf Pengelstraat en de Grote Stadskerk van de Evangelische Broedergemeente (EBG), aan de Steenbakkerijstraat.

We lunchen in de binnenstad.

Dag 10, 11 en 12: vrijdag 29 november, zaterdag 30 november en zondag 1 december 2024

Na het ontbijt vertrekken we naar het binnenland van Suriname. De bus brengt ons naar Atjoni, de opstapplek voor de boot naar Anaula. De busreis duurt ongeveer drie uur, de boottocht drie kwartier tot een uur. Na een late lunch kunnen we gaan baden in de stroomversnelling, of relaxen aan het zwembad. ’s Avonds diner. Daarna stappen we in een korjaal om kaimannen te spotten

In de ochtend van dag twee steken we de rivier over voor een bezoek aan het marrondorp Nieuw Aurora, we maken een wandeling door het dorp. We krijgen informatie over de ontwikkeling van het onderwijs, de gezondheidszorg en de plaatselijke nijverheid. In de middag is er gelegenheid om te zwemmen in de rivier.

Binnenland Suriname

’s Avonds praten we door over de situatie in het binnenland en is er een optreden van een folkloristische groep.

De volgende dag is het alweer tijd om te vertrekken. In de ochtend maken we nog een boswandeling onder begeleiding en met uitleg hoe gevluchte tot slaaf gemaakten in het binnenland leerden te overleven. Na de lunch stappen we in de boot naar Atjoni en vervolgens met de bus naar Paramaribo.

Dag 13: maandag 2 december 2024

In de ochtend bezoeken we het Koto-museum aan de Prinsessenstraat, waar we uitleg krijgen van Christina van Russel over traditionele m.n. Afro-Surinaamse kledij.

Koto museum Paramaribo

Daarna brengen we een kort bezoek aan de Nederlandse Ambassade.

Nederlandse ambassade Paramaribo

Na de lunch brengt de bus ons naar Unu Pikin in De Boerbuiten, een werkplaats waar allerlei spullen een tweede leven krijgen o.a. voor het onderwijs. Er werken voornamelijk mensen met ‘afstand tot de arbeidsmarkt’, zoals wij dat in Nederland noemen.

Dag 14: dinsdag 3 december 2024

Vrije invulling. Volop gelegenheid om te winkelen, een uitstapje te maken of uit te rusten bij het zwembad. In de avond sluiten wij de reis af met een feestelijk diner.

Dag 15: woensdag 4 december 2024

Het is alweer tijd om te vertrekken. Na het ontbijt gaat het richting luchthaven.

Dag 16: donderdag 5 december 2024

Aankomst op Schiphol, waar we afscheid nemen van elkaar.

kaimannen

Bankrekeningnummer NL 77 RABO 0136183662 Kamer van Koophandel 37 14 27 24 ANBI Belastingdienst Nr. 81 96 38 730 (doss. 68425)