Wie zijn wij?

De stichting vriendschapsbanden Nederland Suriname is twaalf jaar geleden opgericht als een ANBI-instelling die de banden tussen de bevolking van Nederland en Suriname wil versterken en een juist en evenwichtig inzicht in de culturele, maatschappelijke en staatkundige ontwikkelingen in Suriname wil bevorderen in Nederland. Daarnaast ondersteunt de stichting alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.

De stichting is in 2008 opgericht door de toenmalige Surinaamse burgemeesters Franc Weerwind(toen Niedorp, tegenwoordig burgemeester Almere) en Roy HoTen Soeng (Venhuizen-Medemblik) waarbij de Nederlandse bestuurders die toen meegingen naar Suriname, de notariskosten mede financierden.Op dit moment bestaat het bestuur uit Roy Ho Ten Soeng, Henk Hendriks (voormalig journalist van de Wereldomroep), Evert Middelbeek (voormalig directeur Museum Nieuw Amsterdam), Hans Ramdhani (accountant), Kees van Zandwijk (onderwijs consultant) en Ina Baan (docente aan het Jan des Bouvrie College in A’dam Zuid).

Na 2008 zijn er jaarlijks reizen georganiseerd voor Nederlandse bestuurders, docenten, ondernemers en andere belangstellenden, om kennis te maken met dit prachtig land en om middelen te genereren die besteed worden aan goede doelen in Suriname. Dat Suriname een prachtig land is zeggen wij niet alleen; Kees van der Spek (programmamaker RTL) vertelde in de uitzending Su4SU van 8 juli2020: “eigenlijk zou iedere Nederlander naar Suriname moeten gaan en mijn vrouw zei tegen mij, als we gepensioneerd zijn komen we hier wonen.” In dezelfde uitzending zei Roger van Boxtel (ex-president directeur NS): “Ik kom er al 20 jaar ieder jaar en steeds met vrienden die ik meeneem.”

De VNS-reizen zijn zeer gerenommeerd en door deelnemers gewaardeerd met gemiddeld 8.9. Als enige organisatie brengen wij een bezoek aan de Nederlandse Ambassade, de Nationale Assemblee en bezoeken wij zowel Anaula Nature Resort als Akira Over Water Project. Ook zijn bezoeken aan scholen in het programma opgenomen. De VNS  is niet commercieel en aan onze reissom kan geen commerciële reisorganisatie aan tippen. Onze reisleiders kennen Suriname door en door. Een infodag en een ReisWijzer SURINAME zijn standaard bij de reis. Suriname moet je beleven! Kom met ons mee, naar de “woorden city of the Caribbean”. In 2021 zijn er weer reizen gepland.

Het bestuur van VNS

Roy Ho Ten Soeng (voorzitter)

Evert Middelbeek (secretaris)

Hans Ramdhani (penningmeester)/Ina Baan (aankomend penningmeester)